Blog 4 Hoofdpijn

Hoofd- en nekpijn door triggerpoints

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Heb je het vaak? Dan is de kans groot dat de hoofdpijn wordt veroorzaakt, in stand wordt gehouden óf heviger is door triggerpoints.

Om te weten te komen of jouw hoofdpijn en eventuele nekpijn wordt beïnvloed door triggerpoints, is het eerst zaak om te achterhalen om welke vorm van hoofdpijn het gaat. Dit gegeven geeft je namelijk inzicht in de oorzaken van je klachten. Ook de oorzaak van nekpijn is van belang om de hierbij betrokken triggerpoints effectief te behandelen.

6 Soorten hoofdpijn

Migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn, hormonale hoofdpijn, weekendhoofdpijn en medicatieafhankelijke hoofdpijn. Al deze 6 vormen van hoofdpijn worden veroorzaakt door andere factoren.

Weet je welke oorzaak jouw hoofdpijn heeft? Dan kun je beter tot de juiste oplossingen voor je klachten komen.

Herken jouw vorm van hoofdpijn

  1. Migraine: Deze hoofdpijn komt in aanvallen, die enkele uren tot drie dagen duren. Migraine heeft een duidelijk begin en eind. Meestal zit de hevige bonzende of kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Andere symptomen zijn: misselijkheid en gevoeligheid voor licht en geluid.
  2. Spanningshoofdpijn: De pijn is dof en drukkend of klemmend. Vaak wordt de pijn omschreven als een bandgevoel. Meestal zit de hoofdpijn aan beide kanten van het hoofd. De pijn kan ook uitstralen naar de nek en schouders.
  3. Clusterhoofdpijn: Zeer heftige, snijdende hoofdpijn die in clusters optreedt. De clusters duren enkele weken tot maanden óf de patiënt heeft chronische clusterhoofdpijn zonder pijnvrije periodes. Gedurende de clusters treden er heftige hoofdpijnaanvallen op, meestal ‘s nachts. Veelal zit de pijn aan één kant van het hoofd, meestal rond het oog of de slaap. Andere kenmerken zijn: een vernauwde pupil, een hangend ooglid, een opgezwollen oog, een verstopte neus of loopneus, roodheid en/of zweten in het gezicht en een vol gevoel in de oren. Alle symptomen treden op aan de hoofdpijnkant.
  4. Hormonale hoofdpijn: Zeurende, doffe hoofdpijn die bij vrouwen optreedt, vlak voor of tijdens de menstruatie. Meestal zit de hoofdpijn aan beide kanten van het hoofd en treden er ook andere klachten op, zoals rugpijn en slecht slapen.
  5. Managers- of weekendhoofdpijn: Bonkende hoofdpijn die komt opzetten als je lichaam tot rust komt, bijvoorbeeld in het weekend of in je vakantie.
  6. Medicatieafhankelijke hoofdpijn: Hoofdpijn die bijna dagelijks optreedt of hoofdpijnaanvallen van migraine of spanningshoofdpijn die nog heviger en vaker voorkomen. De hoofdpijn of toename van aanvallen is het gevolg van het vaak slikken van medicatie met triptanen (pijnstillers en neusspray).

Of heb je aangezichtspijn?

Aangezichtspijn is officieel geen vorm van hoofdpijn. Wel kan deze pijn ‘aan het hoofd’ erg vervelend zijn én worden veroorzaakt door triggerpoints.

Aangezichtspijn is pijn in het gelaat, die plotseling optreedt (bijvoorbeeld bij tandproblemen) en ook weer snel kan verdwijnen. Aangezichtspijn kan ook chronische pijn zijn (door triggerpoints). Vaak bevindt de pijn zich dan rond de kaak, de ogen en één of beide wangen. De pijnscheuten duren bij deze vorm langer en komen telkens weer terug.

De oorzaak van jouw pijn en de betrokken triggerpoints

De vorm van hoofdpijn geeft een belangrijke indicatie van de triggerpoints die een rol spelen bij je klachten. Heb je bijvoorbeeld spanningshoofdpijn? Dan kan de pijn worden veroorzaakt door vermoeidheid, hormonale schommelingen en lichamelijke en/of psychische stress/overbelasting. Triggerpoints kunnen bij deze vorm zowel de oorzaak als het gevolg zijn.

Zo kunnen er verschillende spieren (met triggerpoints) betrokken zijn bij hoofdpijn, we noemen er enkele;

  1. Triggerpoints als oorzaak: Door triggerpoints in de halvedoornspieren, de musculus semispinalis capitis en cervicis, kun je last hebben van hoofdpijn die zich kenmerkt als het bandgevoel.
  2. Triggerpoints als gevolg: Door deze hoofdpijn kun je triggerpoints krijgen – als gevolg van je gezichtsexpressie door de pijn – in de voorhoofdspier, de musculus frontalis.
  3. Triggerpoints die de pijn in stand houden: Is de oorzaak een verkeerde houding? Dan kunnen er ook triggerpoints ontstaan in spieren die door de verkeerde houding worden overbelast. Deze triggerpoints kunnen de hoofdpijn vervolgens in stand houden, oftewel vaker doen terugkeren of heviger maken. Bij spanningshoofdpijn door een foute houding kunnen bijvoorbeeld triggerpoints in de halsspieren ontstaan, de musculus sternocleidomastoideus.

Zo zijn er tal van spieren betrokken bij pijnklachten in het hoofd én de nek. Het is even zoeken naar de juiste plekken die een rol spelen bij je klachten. Maar, een specialistkan middels onderzoek die plekken goed vinden! En gelukkig kun je deze punten en spieren eenvoudig zelf behandelen.

In mijn nieuwe e-book “Hoofdpijn & Nekpijn – Behandel zelf je pijnklachten” (2017) lees je welke 25 spieren betrokken zijn bij klachten aan het hoofd en de nek én hoe je die effectief behandelt.

4 Is je cliënt suikeraddict?

Als je cliënt vaak last heeft van hoofdpijn én tegelijk ook heel moe is. Dan zou het wel eens kunnen dat zijn suikergebruik een rol speelt bij de hoofdpijn. Suiker zorgt namelijk voor een glucosepiek in het bloed. Die piek is van korte duur en wordt altijd gevolgd door een suikerdip. Die dip zorgt voor een vermoeid gevoel. Je kunt ineens niet meer stoppen met gapen en hebt het gevoel dat je best wel zou kunnen slapen, al is het mídden op de dag. Door die suikerdip vraagt je hoofd en lichaam om meer suiker. Want je hebt energie nodig. En een bijkomend gevolg van deze tijdelijke ontwenning van suiker is… hoofdpijn!

Stel je cliënt vragen om te achterhalen of zijn suikergebruik de boosdoener kan zijn. Lijkt dit jou waarschijnlijk? Geef je cliënt dan deze tip mee:

  • Als je echt veel last hebt van hoofdpijn, loont het zich om uit te testen of je suikergebruik hiermee te maken heeft. Probeer eens een suikervrije -of suikerarme leefstijl uit, zoals van Sugarchallenge. Dat betekent niet alleen dat je geen suiker meer in je koffie en thee doet. Maar dat je zoveel mogelijk producten vermijdt waaraan suiker wordt toegevoegd. Let op: dit is níet de voedingswaarde suiker, maar alle vormen van geraffineerde suiker die op de ingrediëntenlijst van een product staan. Veelvoorkomende termen zijn: suiker, maltodextrine, fructose, glucosestroop en maïsstroop. Benieuwd of suiker jouw eetgedrag beïnvloedt en mogelijk ook leidend is voor je hoofdpijn? Doe de suiker-breintest!

 

Neem contact met me op

Hoe kan ik helpen?

Heb je een vraag of uitdaging? Ik ben benieuwd hoe ik kan helpen.