Stress Release

Stress Release

Het af en toe ervaren van (milde) stress is niet per sé negatief. Je kunt er namelijk beter door presteren, je hebt een hoger energieniveau, je bent alert en je voelt je kalm.

Langdurige stress kan echter leiden tot angsten, chronische vermoeidheid, burn-out en depressie. Het kan de onderliggende oorzaak zijn van vele gezondheidsklachten, waaronder chronische pijn, gewichtsproblemen, auto-immuunziekten en een verminderd libido. Daarmee is het een klachtonderhoudende factor van formaat.

Stress wordt niet gecreëerd door mensen in je omgeving of de omstandigheden waarin je je bevindt, maar door de manier waarop je de tegen feiten aankijkt en hoe je er mee omgaat. Door op een andere manier naar de situatie te leren kijken of door je focus te verleggen kun je stress verminderen. Er zijn diverse technieken en methodes die we in kunnen zetten om tot deze stress release te komen en nieuwe inzichten te verwerven.

Pijn is ook een vorm van stress betekent een aanslag op het lichaam. We noemen dit ‘fysieke stress’. Er komen bij stress diverse hormonen vrij die een negatieve invloed hebben op het herstel, ook op de lange duur. Is het belangrijk daar actie op te ondernemen.

Chronische of langdurige pijn heeft onder meer invloed op de bijnieren waardoor deze uitgeput kunnen raken. Het gevolg daarvan kan burn-out en/of depressie zijn.

Stress is de reactie van het lichaam die denkt dat je in gevaar bent. Je lichaam bereidt zich voor om te kunnen vechten of vluchten. Dat doet het door adrenaline, cortisol en glucagon (suiker) aan te maken. De hartslag gaat omhoog, de ademhaling versnelt en de spieren spannen zich aan. Systemen die niet essentieel zijn om te ‘overleven’, staan op een laag pitje. Voorbeeld: Je maakt een lange autorit en je moet nodig plassen. Plotseling gebeurt er een ongeluk voor je op de weg en je hebt alle aandacht nodig om niet ook in het ongeluk verzeild te reiken. Hierna hoef je niet meer te plassen. Dit effect, veroorzaakt door de adrenaline, houdt ongeveer een half uur aan.

Mensen reageren op verschillende manieren op stress. Ze worden bijvoorbeeld actiever ofwel passiever. Op lichamelijk vlak wil dat zeggen dat je een verhoogde of een verlaagde cortisolproductie hebt. (Cortisol zorgt er o.a. voor dat je ’s morgens wakker wordt, het is een activerend hormoon.) Een verlaagde cortisol productie is mogelijk een voorbode van een burn out. Het is raadzaam dan snel actie te ondernemen.

Boek uw afspraak online

U krijgt een bevestiging per mail toegestuurd, maar u kunt natuurlijk ook even bellen voor een afspraak, 06-47578566

Reserveer hier

Tel: 06-47578566
E-mail: welkom(AT)triggertouch.nl

Stress release

stress release

De manier waarop je tegen dingen aankijkt is vaak bepalend voor hoe je je voelt die dag. Sterker nog negatieve gedachten leveren veel extra spierspanning en pijn op. Het leren om aan iets positiefs te denken is trainbaar. Het brein is zo slim. Wil je ook positief in het leven (leren) staan?

stress release

Als ik naar deze foto kijk kom ik helemaal tot rust. Maar ook als ik naar mijn favoriete muziek luister voel ik de spanning uit me wegvloeien. Wist je dat mensen die revalideren en naar hun favoriete muziek mogen luisteren, 30% minder pijnstillers slikken?

stress release

Stress heeft een effect op het lichaam, bijvoorbeeld je vitamine C gehalte daalt snel. Geestelijke stress kennen we allemaal maar pijn is ook stress voor het lichaam. Gezond en lekker eten helpt je lichaam gezond te worden en te blijven.

Heeft u een vraag?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Contact