nek

Schouderpijn

Schouderpijn is na (lage)rugpijn en nekklachten de meest voorkomende pijnklacht van het musculoskeletale systeem. Jaarlijks krijgt zelfs zo’n 20 tot 50% van de mensen last van schouderpijn. Vaak is herstel van deze klacht lastig. Uiteindelijk kan schouderpijn leiden tot een frozen shoulder (adhesieve capsulitis) of een slijmbeursontsteking (bursitis). Ongeveer de helft van de personen met schouderpijn zoeken vroeg of laat medische hulp. 

De klacht

Pijn aan de voor- of zijkant van de schouder? Straalt de pijn wellicht uit naar de bovenarm, elleboog, onderarm, hand en vingers? Is de pijn ook in rust aanwezig? En wordt de pijn erger door een bepaalde houding van de arm en/of (bovenhandse) beweging? Is er geen andere oorzaak voor de klacht? Dan is de schouderpijn waarschijnlijk een primaire klacht en vind je de oorzaak daadwerkelijk in en rondom de schouder en in tweede instantie in de omliggende fascia.

Tip: spieren ontspannen is belangrijk

De pijn kan namelijk behoorlijk belemmeren zijn in het dagelijks leven. Sport, werk, het huishouden en hobby’s; schouderpijn maakt het allemaal lastiger. Ook slapen patiënten met schouderpijn vaak slecht, doordat ze niet pijnloos op zowel de aangedane schouder als de niet-aangedane schouder kunnen liggen. Wil je alvast zelf iets doen? Ontspan je spieren door met je armen zacht te bungelen, rondjes te draaien met je schouders en observeer wanneer je schouders gespannen zijn, laat ze dan bewust ontspannen.

De oorzaak: subacromiale ruimte?

De oorzaak van schouderpijn is in de schouder te vinden. Dit betekent echter niet dat het een skeletair probleem is. Vaak wordt het probleem gezocht in de subacromiale ruimte. Die zou beperkt zijn, waardoor de bursa en pezen van de rotator cuff ingeklemd kunnen worden (subacromiaal pijnsyndroom / SAPS). Maar afwijkingen in dit lokale gebied komen net zoveel voor bij mensen zonder schouderpijn als met schouderpijn. En bij veel mensen met deze schouderklachten worden helemaal geen afwijkingen in de subacromiale ruimte gevonden. De vraag is dan ook of een afwijking in de subacromiale ruimte daadwerkelijk kan worden aangewezen als dé oorzaak van de schouderpijn.

De oorzaak: triggerpoints?

In en rondom de schouder bevinden zich diverse spieren. Triggerpoints in een of meerdere van die spieren kunnen óók voor schouderpijn zorgen. Zo kunnen actieve triggerpoints voor pijnklachten zorgen. Terwijl latente triggerpoints meestal stijfheid veroorzaken. Beide soorten triggerpoints kunnen de oorzaak zijn van een verminderde beweeglijkheid en krachtverlies in de schouder. Veel mensen met chronische, enkelzijdige, niet-traumatische schouderpijn blijken triggerpoints in hun schouderspieren te hebben. Triggerpointbehandeling (1x per week, 12 weken lang) blijkt bij deze patiënten zeer effectief te zijn. Indien ook de zelfbehandeling trouw gedaan wordt kan die periode aanzienlijk verkort worden.

Lichamelijk onderzoek

 In de volgende spieren worden de meeste triggerpoints gevonden bij het onderzoeken van patiënten met chronische, enkelzijdige, niet-traumatische schouderpijn:

Meest opvallende triggerpoints

Behandeling

Het doel van de behandeling is onder meer de functie van de rotator cuff verbeteren. Die speelt namelijk een rol bij alle schouderbewegingen. Behandel hiervoor allereerst de actieve triggerpoints van de schouderspieren. Zo verminder je eerst de pijnklachten van je patiënt.

Tip: blijf bewegen binnen de pijngrenzen

Bewegen is belangrijk. Oók bij pijn. Zwaar belasten en herhaaldelijke bewegingen moeten natuurlijk worden vermeden.Maak ieder uur verschillende bewegingen met de schouder. Zo blijven de weefsels soepel en voorkomt je stijfheid die het herstel belemmert en voor meer klachten zorgt.

 6 tips om het herstel te bevorderen:

  1. Werk niet boven het schouderniveau
  2. Vermijd trillende werkzaamheden
  3. Vermijd dat je langdurig in dezelfde houding zit, staat of werkt
  4. Werk aan je houding als dit de oorzaak van je klacht is (bolle bovenrug / afhangende schouders)
  5. Gun je schouder rust
  6. Doe dagelijks bewegingsoefeningen en zelfbehandeling met een massagebal
 
 

Neem contact met me op

Hoe kan ik helpen?

Heb je een vraag of uitdaging? Ik ben benieuwd hoe ik kan helpen.